سیم بکسل گالوانیزه



سیم بکسل گالوانیزه در واقع همان سیم بکسل های فولادی هستند, که توسط یک لایه روی یا زینک آبکاری می شوند. در واقع گالوانیزه کردن یا گالوانیزایسیون به عملیاتی گفته می شود که طی آن فلز روی به عنوان پوششی محافظ, بر روی رشته های زیرین که عمدتا جنس آن از آهن وفولاد است, قرار می گیرد. برای گالوانیزه کردن سیم بکسل از دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد(الکترولیز) استفاده می شود. لایه گالوانیزه سیم بکسل را در برابر خوردگی و زنگ زدگی تا حد بسیار زیادی محافظت می کند و عمل اکسید شدن آن را به تعویق می اندازد.
سیم بکسل چیست


گالوانیزه گرم یکی از قدیمی ترین روش های گالوانیزه کردن سیم بکسل ها هست, که از حدود 150 سال قبل از این مورد استفاده می شده است. در این روش سیم بکسل مورد نظر را وارد محیطی از روی مذاب با دمای 460 درجه سانتیگراد می کنند, تا سیم بکسل کاملا در مواد مذاب روی غوطه ور شود, پس از آن سیم بکسل را از وان روی خارج می کنند, آنگاه لایه روی, با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و تبدیل به لایه مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود. همچنین پس از انجام گالوانیزه گرم, بین فولاد و روی مذاب واکنش شیمیایی انجام شده و چندین لایه مرکب از فولاد و روی تشکیل می شود, که از سیم بکسل پایه, در برابر زنگ زدگی, خوردگی و سایش محافظت می کند.
مشخصات سیم بکسل

ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین بین 100 تا 130 میکرون است. لایه روی در روش گالوانیزه گرم, مات, کدر و به رنگ طوسی است و سطح یکنواخت و صافی ندارد.
انواع سایز سیم بکسل


در روش گالوانیزه سرد(الکترولیز) نمک روی را داخل محول آبی یا اسیدی(الکترولیت) ریخته و به سیم بکسل مورد نظر اسپری می کنند. ضخامت روی در این روش 25 میکرون استظاهر لایه روی یا زینک در روش گالوانیزه سرد, براق و یکنواخت است. همچنین هزینه گالوانیزه سرد نسبت به گالوانیزه گرم بسیار پایین تر است. به همین دلیل قیمت سیم بکسل های سرد نسبت به سیم بکسل هایی که به روش گالوانیزه گرم آبکاری می شوند پایین تر و مقرون به صرفه تر است.


به طور کلی زمانی که از سیم بکسل گالوانیزه یاد می شود, منظور سیم بکسل گالوانیزه گرم است. سیم بکسل های گالوانیزه گرم در صورت ایجاد خراش سطحی بر روی لایه های بیرونی نیز در مقابل زنگ زدگی و اکسید شدن مقاومت می کنند. اما در سیم بکسل های گالوانیزه سرد در صورت ایجاد خراش روی سطح آنها, به مرور دچار زنگ زدگی در لایه های زیرین شده و پس از مدتی اکسید می شوند.

سیم بکسل

TEL : 021-55414945 | 55787225
Fax : 021-55414946
Email: power_boksel [at] yahoo [dot] com
Web: www.powerboksel.ir

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Power Boxel Corporation