سیم بکسل جرثقیل از گرید های متوسط و بالای فولادی تولید میشود و برای اتصالات انواع جرثقیل دستی و برقی که تحت نام های انگلیسی Hoist خوانده میشوند مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل جرثقیل با آنچه تحت نام سیم بکسل نتاب برای تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرد کاملا متفاوت می باشد و ساختاری ساده از نوع بتاب دارد. بازرگانی پاور بکسل وارد کننده و عرضه کننده انواع سیم بکسل جرثقیل در سایز های مختلف و با برند های تولیدی مختلف می باشد. سیم بکسل جرثقیل معمولا دارای آبکاری سطحی بر روی مفتول ها بوده به رنگ نقره ای با آبکاری گالوانیزه سرد در بازار موجود می باشد.
سیم بکسل جرثقیل ساختاری 6 استرندی دارد که اغلب با بافت از نوع سیل seale و گاهی با بافت استاندارد تولید میشود. ساختار عمومی سیم بکسل جرثقیل 6x19 می باشد که هم با مغزی کنفی و هم با مغزی فولادی تولید میشود. گاهی البته نوع بافت سیم بکسل جرثقیل از نوع استاندارد Standard نیز انتخاب میشود. از آنجا که ارتفاع لیفتینگ حداکثری در مورد جرثقیل های سقفی اغلب بین 6 الی 14 متر می باشد بتاب بودن سیم بکسل جرثقیل مشکلی در ایجاد گشتاور و لنگر در بار بوجود نمی آورد. تنسایل مقاومتی سیم بکسل جرثقیل متوسط و معمولا حدود 1770 مگاپاسکال Mpa انتخاب میشود. بازرگانی پاور بکسل عرضه کننده و استعلام قیمت و فروش سیم بکسل جرثقیل در ایران می باشد.
سیم بکسل های جرثقیل یا به بیان دیگر سیم بکسل های 6 استرندی دارای کاربری های عمومی هستند و کاربری آنها تنها به جرثقیل های سیم بکسلی ختم نمی شود. در صنایع لیفتینگ به جز سیم بکسل تاور کرین که از نوع نتاب می باشد اغلب ماشین آلات لیفتینگ شامل وینچ های دستی و برقی، بالا بر های ساختمانی و بالابر های کارگاهی اغلب از همین ساختار سیم بکسل جرثقیل استفاده می کنند. علاوه بر این در اغلب موارد کاربری سیم بکسل جرثقیل و سیم بکسل حفاری با یک دیگر برابر بوده و هر دو از سیم بکسل 6 استرندی گالوانیزه سرد با یکی از دو بافت SEALE یا استاندارد استفاده می کنند. البته برای کاربری های فوق سنگین در صنایع از سیم بکسل تحت نام سیم بکسل فولاد که در واقع با ساختار 6X36 , 6X37 تولید می شود استفاده می شود.
سیم بکسل های جرثقیل دارای بافت نسبتا ساده ای نسبت به برخی بافت ها مانند بافت سیم بکسل نتاب هستند و به میزان انبوهی نیز تولید میشوند. از این رو قیمت سیم بکسل آسانسوری در سایز برابر می تواند از سیم بکسل های نتاب که بر روی تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرد کمتر باشند. بسته به اینکه سیم بکسل جرثقیل با مغزی کنفی انتخاب میشود یا مغزی فولادی قیمت آن نیز متفاوت می باشد. بدیهی است سیم بکسل جرثقیل مغز فولادی در متراژ برابر نیاز به میزان فلز بالاتری بوده و قیمت بالاتری نیز دارد. علاوه بر این بافت سیم بکسل جرثقیل از نوع سیل SEALE نیاز به دقت و مهارت بالاتری نسبت به بافت استاندارد که در آن قطر تمام مفتول های سیم بکسل برابر است می باشد و از این رو ساختار استاندارد سیم بکسل جرثقیل قیمت پایین تری نسبت به ساختار SEALE آن دارد. به جز موارد یاد شده بدون تردید برند تولید کننده و کشور تولید کننده سیم بکسل جرثقیل نیز از فاکتور های بسیار تاثیر گذار در قیمت آن می باشند.
سیم بکسل به عنوان وسیله ای قابل انعطاف در دستگاهای بالابر و چرثقیل اذستفاده می شود
از جمله مزایای آن نسبت به زنجیر سبک بودن و اطمینان کار آن است
سیم بکسل عملا در موقع کار تحت شرایط نامناسب به طور آنی قطع نمی شود بلکه به علت تشکیل شدن از تعداد زیادی سیم ,در هنگام فرسودگی ابتدا سیم های خارجی قطع می شوند که این خود اعلام خطری است که سریعا باید نسبت به تعویض آن اقدام شود
سیم بکسل جرثقیل که بر روی کرین ها و یا جرثقیل های ماشینی اتصال پیدا می کند دارای ساختار کاملا متفاوتی از سیم بکسل های اتصالی بر روی تاور کرین ها می باشد. در حالی که هر دو نوع سیم بکسل نام برده بصورت کالما فولادی با مغزی فولاد تولید می شوند اما ساختار و تعداد استرند های بکار گرفته شده در آنها متفاوت است. سیم بکسل جرثقیل ماشینی یا بصورت 6 رشته و یا بصورت 8 رشته مورد استفاده قرار می گیرد حال آنکه سیم بکسل اتصالی بر روی تاور کرین ها بصورت سیم بکسل نتاب بکار گرفته می شود.
از آنجایی که ارتفاع لیفتینگ بار توسط جرثقیل کرین محدودتر از جرثقیل های تاور کرین می باشد اغلب از سیم بکسل جرثقیل بصورت بتاب با ساختار هایی چون 6X36 , 8X36 بر روی کرین ها استفاده می شود. این در حالی است که ارتفاع بلند لیفتینگ بار توسط تاور کرین ها نیاز به امنیت بیشتر داشته و از ساختار های سیم بکسل نتاب مانند 19X7 , 35X7 بر روی تاور کرین ها استفاده می شود.